Antwerpen, 28 september 2017 – Wat is de toekomst van IT-distributie? Waar liggen de uitdagingen? En wat zijn de trends voor de komende 25 jaar? Value Added Distributor Deltalink heeft zijn vijfentwintigste verjaardag donderdag feestelijk gevierd in Café Local (Antwerpen). Dat gebeurde onder meer met een debat over de toekomstige ontwikkelingen in de sector. Conclusie? De focus verschuift naar cloudportals en IoT.  ‘Beveiling’ blijft een zeer belangrijk thema en IT-distributeurs breiden best ook hun dienstenpakket verder uit.

Heel wat schoon volk op de vijfentwintigste verjaardag van Value Added Distruibutor Deltalink. Onder hen oprichter Johan Cools die in 1991 Compurama bvba boven de doopvont hield in het Antwerpse Lier. Kernactiviteit? Import en distributie van netwerkapparatuur in België en Luxemburg. Compurama haalde meteen een primeur, want het was de allereerste West-Europese D-Linkdistributeur van o.a. het Lansmart besturingssysteem voor MS Dos-computers en netwerkinterfacekaarten via telefoonkabel.

Drie jaar later veranderde de naam in Deltalink en werd Jean Christophe Thiry vennoot. De kantoren verhuisden ondertussen naar Hever bij Mechelen, maar sinds 1999 zit Deltalink in Sint-Katelijne-Waver. Na de millenniumwissel bleef het bedrijf groeien met o.a. nieuwe contracten voor Zyxel en Fortinet. Het eerste produceert netwerkapparatuur en analoge modems, het tweede firewalls.

2017 blijkt nu al een historisch jaar voor Deltalink, met de aanwerving van nieuwe werknemers voor de diensten Marketing, Telemarketing, Account Management en Support. Ze kregen allemaal een warm welkom in de net gerenoveerde gebouwen. En omdat je als IT-bedrijf ook op het net maar beter een goede beurt maakt, dook Deltalink de zomervakantie in met een nieuwe website (www.deltalink.be ).

Opgang cloud en licentieverkoop zal rol distributeur veranderen

Maar wat zijn de grote uitdagingen van de toekomst? Dan kom je al snel bij de cloud uit. De focus verschuift ongetwijfeld van hardware-verkoop naar licenties en nieuwe dienstmodellen als WAAS (Wifi as a service). Die evolutie is al een tijd bezig, sinds de komst van het internet en de opgang van de cloud, maar zet zich ongetwijfeld nog verder door in de toekomst. En in versneld tempo.

De evolutie naar clouddiensten verandert ook de rol van de distributeur. Er ontstaat een wildgroei aan cloudportals om de diverse online diensten technisch en administratief te beheren. Grote uitdaging? Al die portals ook efficiënt en vlot gebruiken, zowel door de distributeur als door de reseller. Deltalink plant alvast een uitdieping van zijn dienstverlening en wil de resellers met raad en daad bijstaan in het omschakelen naar cloud-business.

IoT, security en diensten

Het internet nestelt zich nog meer in het leven van elke dag met The Internet of Things. Producten worden uitgerust met een IP-verbinding, denk maar aan domotica. Maar het is ook uitkijken naar wat er beweegt op het vlak van artificiële intelligentie, een heel nieuwe technologie die veel nieuwe mogelijkheden biedt. In het zog hiervan zullen nieuwe producten en diensten verschijnen in de komende jaren. Verder blijft de focus op security zich handhaven.

Noodzaak aan Value Added Distributors (VAD) blijft bestaan

Ondanks de nieuwe evoluties blijft er ook in de toekomst plaats voor een Value Added Distributor (VAD), voorspelt Deltalink. De Belgische markt is immers sterk gedifferentieerd en vraagt om een specifieke aanpak. Denk maar aan de lokale verschillen in taal en cultuur. Of vendors met een niche product of met een product dat meer support nodig heeft waar een meer algemene distributeur minder zin in heeft. Een VAD is en blijft een onmisbare schakel in verkoopproces want de meerwaarde die hij kan bieden op lokaal vlak voor elke vendor staat buiten discussie.

Toekomst Deltalink: missie trouw blijven

“Deltalink blijft in de komende jaren trouw aan zijn missie: de relaties tussen distributeur, vendor en reseller in stand houden en verbeteren.” Zo zeggen Johan Cools en Jean-Christophe Thiry in koor. “De kwaliteit van die relatie bepaalt immers hoe succesvol een dienst of product is. Onze missie wordt trouwens weerspiegeld in onze naam. ‘Delta’ verwijst in het Grieks namelijk naar de driehoek, symbool van die interactie. In de komende jaren gaan we nog beter naar onze klanten luisteren zodat we weten wat hun noden zijn en hoe we hen kunnen helpen.  Alle nieuwe technologieën ten spijt is het de relatie en interactie met de vendor en reseller die het verschil zullen maken. Kortom, we zijn vastberaden om onze naam als Value Added Distributor ook in de toekomst alle eer aan te doen en zo dicht mogelijk bij de resellers en vendors te staan. Ultieme doel? Samen een gezonde en bloeiende business uitbouwen.”

 

Share This